Muziektheatervoorstelling De Kellner en de levenden

Het Rosa Ensemble, in samenwerking met Jan Jaap van der Wal en Saskia Boddeke brengt een muziektheatervoorstelling op basis van de roman De Kellner en de levenden. Premiere vindt plaats in mei 2010 tijdens het Utrechtse Festival aan de Werf.

De voorstelling is multimediaal van opzet, en beoogt het ontwikklen van een eigen thatertaal met beeld, beweging, muziek en tekst. Het plan is om de voorstelling twintig keer te spelen in Nederlandse theaters, voorafgegaan door een kleine tournee langs maximaal twee zomerfestivals.

Het Rosa ensemble maakt op innovatieve manier muziek, waarbij remixen, arrangeren, hergebruiken, ‘loopen’, combineren en collagetechnieken "veelvoorkomende ‘tools’ " zijn.

De muziek wordt geschreven door Daniel Cross en Jeroen Kimman.
Gebruikt wordt gemaakt van touchscreens met videobeelden uit het archief van Peter Greenaway en Saskia Boddeke.

Over De Kellner en de levenden (eerste uitgave 1948) Kaft De kellner en de levenden - 26ste druk
"Op een vredige avond worden twaalf mensen - bewoners van een flatgebouw in een van Nederlands grote steden - door de politie uit hun huis gehaald en gedwongen in een soort touringcar plaats te nemen. Na een rit door de nachtelijke stad worden zij afgezet aan de ingang van een groot bioscooptheater, waar een tamelijk rommelige organisatie bezig is een groot aantal mensen kaarten uit te reiken.
Allen moeten zich op een bepaald sein in het theater begeven en de weg volgen, die door middel van cijfers op hun kaarten is aangeduid. Wanneer dit sein wordt gegeven en de twaalf - onder wie een kind, een emirituspredikant, een tandarts, een toneelspeler en een oude dame - zich op weg begeven, blijkt het theater de ingang te zijn van een bizar doolhof. Een doolhof dat hen leidt door immense zalen, bibliotheken en onderaardse gangen. Wanneer zij aankomen op een reusachtig station met 500 perrons, worden zij gevraagd plaats te nemen in een stationsrestauratie, kennelijk omdat zij de enige levenden in het geheel zijn. In deze restauratie ontstaat een discussie over de vraag of de twaalf verzeild zijn geraakt in Het Laatste Oordeel, waarin alle overleden zielen tot leven komen."

Meest recente druk - Bezige Bij 2007, 9789023425588 ( 978-90-2342-558-8) 27ste druk 12,50

Meer informatie over de voorstelling: http://www.rosaensemble.nl
Meer informatie over De Kellner en de levenden - http://www.svestdijk.nl/biblio/overkellner.html

geplaatst 31-12-2009